ASAM PEDAS BERANGIN AGAINNN!!!!!!

Asam Pedas Berangin

Lepas2 raya ni kan, tekak rasa sedap je kalau makan asam pedas, tak jemu2 gitu....Oleh yang demikian mat masak lah lauk2 siaran ulangan. Oleh sebab macam rajin, mat tulis jugaklah resipi dia walaupun dah ada dalam n3 lepas....

BAHAN-BAHANNYA :-)
4-5 keping ikan "duri" atau ikan "tenggiri
1 pokok sawi jeruk
1 cawan jus asam jawa
Garam dan gula seckup rasa
1 cawan cili kisar
7 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1/2 inci kunyit hidup*
1/3 camca teh lada hitam biji*
1/2 inci belacan*(*ditumbuk hingga lumat)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan diperap bersama sedikit garam dan jus limau nipis selama 10 minit, cuci bersih dan toskan. Sawi jeruk dicuci, kerat2 dan rendam dalam air sejuk. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk (kalau ada belanga tanah, lagi bestt!!), tumis bahan2 tumbuk hingga wangi, masukkan cili kisar dan masak hingga terbit minyak.
  3. Masukkan air (anggaran 600ml, atau ikut keperluan) dan juga sawi jeruk (perah sawi jeruk sebelum dimasukkan). Bila mendidih, masukkan ikan dan jus asam jawa. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula.
  4. Biar menididh hingga ikan masak, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidang kan bersama nasi hangat....

Post a Comment

1 Comments

  1. Issshhhh..Ishhhhh...Ni kalau makan, nanti "berangin" badan, jenuh nak sapu minyak angin !!!!
    Tapi mmg lah, lepas2 raya ni dah tak larat nengok daging dan ayam.... Nak carik yg kampung2 style gak.., yg pedas2 yang masam2.. !!

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.