GULAI LEMAK KETAM

Gulai Lemak Ketam

Ini ketam yang abah mat tangkap sendiri, tapi tak delah besar mana, cuma yang sedang2 sajaa.....TAPI malangnya, mat tak boleh makan laaaaahhhh.......frust tau, kang kalau aku bedal juga, dan derhaka, terus keluar ruam lampin u kan bahagian2 yang selalunya berlampin ittewww!!!!....Tak pelah kita tengok orang lain makan pun dah cukup seronok kan...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg ketam (kalau dapat yang besar2)
2 helai daun kunyit, disiat
800 ml santan cair
400 ml pati santan
1 keping asam gelugor
Garam dan sedikit gula
3 biji cili merah*
1 biji bawang besar*
2 ulas bawang putih*
1 inci kunyit hidup tua*
2 biji buah keras*
1/2 inci belacan*
1 camca besar ikan bilis, rendam 10 minit dan toskan*(*kisar halus)
Sedikit minyak untuk menumis

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Siang ketam, buang kulit keras, gunting sedikit kaki2 ketam yg kecil dan ketuk sepit ketam, biar retak, kalau ketam besar, kerat dua. Cuci bersih dan toskan.
  2. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis bahan2 kisar bersama asam gelugor dan sedikit garam, masak hingga terbit minyak. Tuang santan cair dan masak hingga mendidih.
  3. Masukkan ketam dan masukkan daun kunyit. Bila mendidih, tuang pati santan dan tambah sedikit gula jika suka. Masak hingga mendidih atas api perlahan. Rasa dan jika perlu tambah garam. Masak untuk 1 - 2 minit lagi dan matikan api. Hidangkan panas2....

Post a Comment

1 Comments

  1. Cik Mat, I cant help it but tu kahkahkah bab ruam lampin tu. Keji tau.. I pun masak lemak ketam 2-3 hari lepas (tapi kita takde ruam..hekhekhek)

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.