SUP UDANG DAN TOFU

Sup Udang &Tofu

Jom kita makan sup udang dengan tofu...ini masak biasa2 saja, sebab udang tu segar jadi kalau buat sup, stok sup tu jadi manis dan 'sexy"...ahakss...kang ada ingat i skandal pulak!!!...hehehe..

Bahan-Bahannya :-)
7 -8 ekor udang BESAR (budget lebih boleh tambah lagi)
1 batang lobak merah, potong baji
1 tin straw mushroom/button mushroom
2 tiub tofu jepun
1 kiub pati ikan bilis "MAGGI"
2 helai daun bay
2 biji bawang besar, hiris kasar
3 ulas bawang putih, hiris halus
Secubit "koma2"
1/2 camca teh serbuk lada hitam
1 liter air (atau ikut keperluan)
Garam secukup rasa
Hirisan daun sup

Cara membuatnya :-)
  1. Udang dibersihkan, gunting muncung dan kaki2nya, korek kotoran dibahagian kepala udang, cuci bersih dan toskan (jgn kupas kulitnya!!). Toskan cendawan, cuci dan belah 2. Tofu jepun, hiris sederhana tebal dan goreng hingga kekuningan, angkat dan toskan.
  2. Dalam periuk, panaskan sedikit minyak masak, tumis bawang besar, bawang putih dan koma2 hingga wangi. Tuang air, masukkan kuib ikan bilis dan daun bay. Tambah lobak merah dan biar mendidih.
  3. Masukkan udang dan cendawan, tambah serbuk lada hitam dan biar mendidih perlahan. Tambah garam secukup rasa dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh angkat dan tabur hirisan daun sup sebelum dihidangkan.

Post a Comment

2 Comments

  1. Mat ni asyik masak udang besor besor je la... Mat ada kolam ternak udang ke kat belakang rumah ke? Bolehlah mama pergi menjala kat sana! Hmm saper nak ikut mama? Hahaha...

    ReplyDelete
  2. mamafami...
    mama, udang besar tu cuma sekor yg besar..lain2 semua jenis sederhana besar..mat mula2 dah ngendeng udang kaki merah (udang pengantin)..tapi harga makk aiii seram sejuk menengoknyaa.....RM42 per KG!!!....tapi besar2 ibu jari kaki dan fresh from the sea gitu...

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.