SAYUR GORENG

Sayur Goreng

Cara nak menghabiskan stok sayur dalam peti sejuk....senangkan, main campak je apa yang ada, jgn takut tak jadi atau orang lain tengok pelik, kita yang nak makan jadi sapa ada kesahhhh!!!!!...Tak caya luu boleh cubaaaa okk!!!
Bahan-Bahannya :-)
10 - 15 ekor udang sederhana besar
1 biji bawang besar, hiris kasar
4 ulas bawang putih, dititik
6 tangkai kacang panjang, kerat2 sepanjang 2 inci
2 cawan bunga kobis, potong kecil
1 biji tomato, belah 6
2 tiub tauhu telur
1 batang lobak merah, hiris nipis
1 biji cili merah, hiris kasar
1 biji cili hijau, hiris kasar
2 keping tempe, potong dan goreng
1 camca besar sos tiram
1/2 camca teh minyak bijan
2 - 3 camca besar kicap cair
Sedikit air

Cara membuatnya :-)
  1. Udang dikupas, belah belakang dan buang uratnya, cuci, toskan dan gaul dengan sedikit kunyit, serbuk lada sulah dan garam. Perap 10 minit. Tauhu telur dipotong sederhana tebal dan goreng hingga garing, angkat dan toskan. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, masukkan minyak bijan. Goreng udang tadi hingga kemerahan, tolak ke tepi kuali. Masukkan hirisan bawang putih, bawang besar dan cili merah/cili hijau, kacau rata. Gaul sekali dengan udang tadi. Masukkan sos tiram dan 1 camca besar kicap cair dan sedikit air.
  3. Masukkan lobak merah, bunga kubis dan tempe, masal hingga lobak sedikit lembut dan masukkan tauhu goreng dan kacang panjang. Masak sebentar dan akhir sekali masuk tomato, gaul rata. Rasa dan jika kurang masin, tambah kicap cair. Angkat dan hidangkan panas.....

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.