BEN ASHAARI

Monday, July 28, 2008

APAM KENTANG

Apam Kentang

As'laikum semuaa...hehehe, jemput makan apam kentang..... Mat dapat resipi semasa merempit ke blog "Kak Ummi".....alaa u all tak kan tatau kak ummi, dia tu "Ratu Apam Kuantan" koo..jangan memain...ahakss!! (ampoon kak ummi), tapi mungkin sebab tak bagi pengeras pulut kuning sama ayam golek dan juga duit RM2.25, apam kentang aku buat tak merekahhh....Tak pelah, janji sedap...kan

BAHAN - BAHANNYA :-)
200 g gula pasir
200 ml air kelapa
1 helai daun pandan, disimpul
200 g tepung beras
150 g kentang yang telah dikupas kulitnya
100 g tepung gandum*
1 camca teh instant yeast*
1 camca teh baking powder*
1/2 camca teh garam*
1 camca teh pandan paste*
250 ml santan dari 1/2 biji kelapa
Kelapa parut putih*
Secubit garam*
1 helai daun pandan*(*disatukan dan kukus sebentar)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kentang dipotong kecil dan kukus hingga lembut, lecek hingga lumat, ketepikan. Satukan gula pasir, air kelapa dan daun pandan, masak hingga gula larut, tapis dan sukat 300 ml, biar suam.
  2. Dalam satu bekas, satukan kentang lecek dan tepung beras, gaul rata. Tuang air gula suam dan kacau hingga sebati. Biarkan bancuhan sejuk. Masukkan semua bahan2 yang bertanda (*) dan kacau hingga rata.
  3. Tuang santan sedikit demi sedikit dan terus mengacau hingga sebati. Rehatkan adunan 40 - 50 minit.
  4. Panaskan kukusan, sapu sedikit minyak pada acuan apam, dan panaskan 2 minit dalam kukusan. Tuang 3/4 penuh pada setiap acuan dan kukus dengan api besar selama 30 minit. Biarkan sejuk sebelum dikeluarkan dari acuan dan hidangkan bersama kelapa, jika suka...

2 comments:

Min said...

Mat, apam tu nak kena merekah ke ? tak ke cantik lagi macam ni.. gebu, seperti orgnye.. hihihi

Ummi said...

Mat..lupa nk pesan kat Mat, adunan apam tu xleh reset lama2 sgt lebih dari masa yg ditetapkan 40 mint tu..nnt apam tu x merekah..!! Xpa nnt Mat try lg kasi cantik merekah ek..tp sedap kan..?? Pasal duit pengeras tu..hehe..ko pndai2 je taruk ek..! Nape sikit sgt letak..letak le ribu2 sen ke... :)

* amboiii ko Mat..Ratu Apam ko pggil akak, tp..hehehe..ya lah tu kot..hiikss!!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.