STRAWBERRY BANANA CAKE

Strawberry Banana Cake

Bukan saja mudah untuk dibuat, lembut, lembap dan sedap. Mat kerap buat resipi kek ni jika ada pisang masak. Strawberry boleh diabaikan atau diganti dengan cincangan walnut, tapi kalau dah letak kekacang, tukarlah nama dia ok....Pssstt!!!, sorry ek, strawberry atas kek tu frozen punya tu pasal nampak "uzur"....hehehehe

Bahan-Bahannya :-)
250 g tepung gandum*
1 camca teh soda bicarbonate*
1/2 camca teh garam*(*digaul rata dandiayak)
225 g minyak jagung/minyak sayur
150 g gula kastor
5 biji telur gred A
10 bii strawberry
225 g pisang masak
15 g ovallate
Strawberry segar untuk hiasan (optional)

Cara membuatnya :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 175C, lenser tin 9 x 9 x 3 dengan mentega dan alas dasar tin dengan kertas minyak. Campurkan strawberry dan pisang, lecek hingga hancur. Ketepikan.
  2. Putar gula dengan ovallate hingga sebati. Masukkan telur dan terus memutar pada kelajuan tinggi hingga adunan kembang seperti adunan baulu. Perlahankan speed dan masukkan pisang + strawberry lecek tadi. Gaul rata.
  3. Masukkan tepung berselang seli dengan minyak jagung. Buat hingga siap, gaul rata. Tuang dalam tin tadi dan bakar 55 minit hingga 1 jam, bergantung pada oven masing2. Sejukkan sebelum dipotong. Ayak sedikit gula aising dan hias dengan strawberry jika suka.
  4. CATATAN MAT GEBU :- Jika menggunakan acuan bulat berlubang tengah, waktu membakar lebih singkat dari menggunakan tin 4 pesegi. Dan jika menggunakan acuan non-stick bewarna hitam, turun kan suhu 15C dari suhu yang disyorkan.....

Post a Comment

2 Comments

  1. patot lah lesu bebenor stoberi matt tu yek thambii? ahak cam tak cukup bitamin you!

    ReplyDelete
  2. kak niss...
    Salam kak nis, hahah itu stoberi dah monoposss u..

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.