BEN ASHAARI

Sunday, May 18, 2008

PECAN & PRUNE MUFFIN

Pecan & Prune Muffin

Jemput minum petang semua!!!!....

Bahan-Bahannya :-)
170 g mentega
170 g gula halus
350 g tepung gandum*
20 g baking powder*(*digaul dan diayak)
4 biji telur gred A
50 ml susu segar
1 camca teh esen vanilla
40 g kacang pecan, potong kecil

Bahan Disatukan Dan Rendam 1/2 jam :-)
100 g prune, didadu kecil
1 camca besar "sunquick perisa oren"
1 camca besar serbuk koko
1/4 cawan air panas

Cara membuatnya :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 175C, alas acuan muffin dengan paper cup atau gunakan muffin cup (jenis keras). Ketepikan.
  2. Putar mentega bersama gula hingga kembang, masukkan telur satu persatu sambil terus memutar hingga kembang. Masukkan bahan yang direndam dan susu segar, putar rata.
  3. Perlahankan speed, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, masukkan esen vanilla dan cincangan kacang pecan, gaul rata.
  4. Isi dalam acuan tadi sebanyak 3/4 penuh, bakar 25 minit atau hingga masak bergantung pada oven masing2. Sejukkan atas jaringan sebelum dihidangkan untuk minum petang. Menghasilkan 26 - 28 biji muffin, bergantung pada saiz acuan...

4 comments:

jo ayee said...

itu kat Backgrd ker yg rm5 ?ayooobyk kicik ooo

Azie said...

Cik mat..kalu biar smlman..mean buat mlm, pg makan..b4 mkn tu kena pnskan tak???teruja nk buat nih

Mat Gebu said...

jo...
yep tu lah pasu kecik mcm tu rm5, i geramm laa sebab mahal..tapi dah suka i rembat jugak laaa...

azie...
pada mat laaa, makan esoknya mat tak panas kan, sebab bila keesokkan harinya muffin tu jadi moist sebab buah prune tu....

Sunah Sakura said...

pecan ni leh ganti dengan wanut kan pcm?