FRENCH LOAF

Sedapnya French Loaf kalau dimakan dengan kari atau kacang phool (resipi diatas) atau dicelup air kopi, disapu dengan jem + mentega atau dibuat garlic bread......

Bahan-Bahannya :-)
180 ml air
360 g tepung roti
45 g tepung gandum
1/4 cawan yogurt
3/4 camca teh garam
1 camca besar gula halus
1 camca besar mentega/margarine
3 camca besar susu tepung
1 1/2 camca teh instant yeast

Cara membuatnya :-)
  1. Satukan kesemua bahan dalam bekas kecuali mentega, uli hingga menjadi doh. Tambah mentega dan terus menguli 15 - 20 minit sehingga mendapat adunan yang kenyal dan licin. Rehatkan 1 jam. KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan2 dalam Bread Maker dan pilih setting for dough, tekan "ON" dan biar hingga siap.
  2. Keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara dan uli 10 minit. Bahagikan kenapa 3 bahagian yang sama besar. Ambil satu bahagian, leperkan dan gulung ketat2 seperti membuat swissroll. Kemudian gelek sehingga kurang lebih 20 inci panjang atau mengikut saiz dulang oven masing2). Buat hingga siap dan alih ke dalam dulang yang telah disapu mentega, biarkan selama 45 minit hingga naik.
  3. Dengan pisau yang tajam, kelar menyerong 3 - 4 bahagian atas doh roti tadi dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 190C selama 20 - 25 minit, bergantung pada oven masing2. Sapu mentega sejurus dikeluarkan oven. Biar sejuk sebelum dipotong.

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.