BEN ASHAARI

Wednesday, February 27, 2008

BUN KELAPA

Atas permintaan ayahanda mat yang nak makan bun kelapa, mat pun buat lah untuk minum petang hari ni.....
Bun ni senang dan lembut, inti kelapa dia hasil dari pokok kelapa yang ada dekat rumah...

Bahan Doh :-)
500 g tepung roti
240 ml air
20 g susu tepung
1 biji telur gred A, dipukul sedikit
80 g lemak sayur (shortening)
100 g gula halus
1/2 camca teh garam
2 camca teh yis segera
1 camca teh bread improver
1 camca teh bread softerner

Bahan Inti Kelapa :-)
2 1/2 cawan kelapa parut putih (guna kelapa kulit basah)
60 g gula melaka
50 g gula pasir
2 helai daun pandan, disimpul
1/4 cawan air

Cara membuatnya :-)
  1. UNTUK DOH :- Satukan semua bahan2 untuk doh kecuali lemak sayur, gaul rata dan uli 10 minit. Gaulkan dengan lemak sayur sedikit demi sedikit hingga habis sambil diuli lagi 10 - 15 minit atau hingga doh menjadi kenyal dan elastik. KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan2 untuk doh dalam Bread Maker, pilih setting untuk doh dan "on". Tunggu hingga siap.
  2. UNTUK INTI KELAPA :- Gula melaka dipotong kecil2 dan satukan bersama gula pasir dan 1/4 cawan air dan daun pandan. Masak hingga gula larut. Tapis air gula tadi ke dalam kuali. Masak hingga gula berbuih. Masukkan kelapa parut dan gaul rata, masak hingga sedikit kering tapi masih lembap. Gunakan api perlahan.
  3. UNTUK BUN KELAPA:- Keluarkan doh, tumbuk dan uli 5 minit. Bahagi2kan doh kepada bebola seberat 50 g setiap satu. Ambil sebiji bebola, leperkan dan sudu 1/2 camca besar inti kelapa, cantum dan bulat2kan. Susun dalam loyang yang telah disapu sedikit mentega, jarakkan untuk doh mengembang. Buat hingga habis. Biar bun 45 minit kemudian bakar dalam oven pada suhu 180C selama 7 - 10 minit atau hingga permukaan roti keperangan. Sapu dengan mentega sementara roti masih panas. Menghasilkan kurang lebih 20 biji bun...





4 comments:

noreen said...

amboi mat ko siap pi panjat pokok kelape ke nak buat bun kelapa nie ahak tak tumbang ke mat pokok tu tak dapek den nak nulun ... lenkali minta tulun mak daro dio kan main terbang2 tu hah sonang yo ko duduk belakong dio nanti ko petik je lah kelapo tu lopeh tu junjung atas pale ngan goyang goyang

Mat Gebu said...

hahah...noreen, pokok kolapo den tu pokok kocik, jadi potik guno tangan jee..pokok eyy rondah ya amat, tapi buah eyy punyo lah banyak...

zaitgha said...

adehh...not quite sure when i would be daring enough to make bread.....

salute Mat.....

MamaFaMi said...

Mat ni laju bebenor ler. Ma lom sempat up roti dari blog Mat yang ma dah buat, Mat dah up yang baru. Tak pe, Mat naik racing car, mama naik kereta lembu, lambat laun ketemu jua... ahakss...