TUNA CHEESE MUFFIN

Tadi jengah2 kat MyResipi, sekali terpandang 'Tuna Cheese Muffin"...oleh yani. Kebetulan dalam pantry semua bahan2 ada, apa lagi dengan tergede2nya pakcik membakar muffin ni. Hasil dia memang sedap lah!!!

Bahan-Bahannya:-
1 biji telur gred A
1 1/2 camca teh gula halus
1 camca teh baking powder*
120 g tepung gandum*(*digaul dan diayak)
80 g ikan tuna dalam tin (tak perlu toskan minyaknya)
50 ml susu segar
50 g keju mozarella
1 biji bawang putih, dicincang halus (resipi asal tak de benda ni!!!)
Secubit garam

Cara membuatnya:-
  1. Dalam satu bekas, pecahkan telur, masukkan gula, cincangan bawang putih dan garam, kacau menggunakan wisk hingga sebati dan gula hancur. Masukkan ikan tuna dan gaul hingga rata.
  2. Masukkan tepung yang tepung tadi berselang seli dengan susu hingga habis. Gaul mozarella cheese ke dalam adunan hingga rata.
  3. Sudukan ke dalam acuan muffin 3/4 penuh dan bakar pada suhu 180C, selama 15 - 20 minit. Sejukkan sebelum dihidangkan bersama cili sos. Menghasilkan lebih kurang 9 ketul muffin.

Post a Comment

1 Comments

  1. Salam en. Mat..sy antara jutaan silent reader resipi e. Mat.. astounding lah result nyerr.. sy sukaaa..anyway, just nk tanya.. step no. 2 tu.. apa maksudnya.. "masukkan tepung yg tepung tadi berselang seli.."??

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.