TOFU HALIA RANGUP

Resipi asal dari "Amy Beh" tapi mat dah ubahsuai sedikit, tapi rasa masih ok. Saja nak habiskan saki-baki ayam yang ada dalam freezer...Jemput lah makan, tambah nasi lagi!!!!!

Bahan Utama:-
3 keping tauhu, potong 4 setiap keping
1 cawan daging ayam*
1/2 camca teh lada sulah*
1/2 camca teh garam*(*disatukan dan perap 10 minit)
2 camca besar halia yang dimayang halus2
15 - 20 helai daun selasih

Bahan Hiris:-
5 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1 biji cili merah
1 cm halia

Bahan Sos:-
1 camca teh "Hoisen Sos"
1 camca besar sos "Abalone"/"Oyster"
3 camca besar air
1 camca teh kicap cair

Cara membuatnya:-
  1. Panaskan minyak untuk goreng terendam, goreng tauhu hingga kuning keemasan. Angkat dan toskan. Goreng pula halia yang telah dimayang halus hingga garing. Angkat dan toskan. Goreng pula daun selasih hingga garing. Angkat dan toskan.
  2. Cedok keluar minyak dari kuali hingga tinggal 2 camca besar. Tumis bahan2 dihiris hingga wangi dan perang. Masukkan ayam tadi dan kacau goreng hingga ayam masak, gunakan api sederhana.Kemudian masukkan bahan sos dan kacau rata.
  3. Bila mendidih masukkan tauhu goreng tadi dan kacau hingga mesra. Masukkan sebahagian gorengan halia dan daun selasih tadi. Gaul rata. Rasa garamnya dan jika kurang boleh ditambah. Angkat dan hias dengan lebihan halia dan daun selasih tadi.

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.