TAT NENAS NYONYA


Tat nenas..bukan saja menjadi kegemaran kaum melayu, tapi juga kaum nyonya dan semua rakyat Malaysia amnya..Jadi mat hari nie buatlah tat nenas sebab macam terlebih rajin sikit....terima kasih pada "Bonda" mat kerana sudi menggentel jem nanas sebagai intinya....

Bahan Doh:-
680 g tepung gandum
400 g mentega
1 kuning telur
2 camca besar gula aising
2 camca teh esen vanilla
2 - 3 titik pewarna kuning
1/4 cawan air dari peti sejuk

Bahan Jem Nenas:-
8 cawan parutan nenas
6 cawan gula pasir
2 kuntum bunga cengkih
1 inci kulit kayu manis
1 camca besar mentega

Cara membuatnya:-
  1. UNTUK JEM NENAS:- Perah sedikit jus nenas, tapi jgn sampai kering, masukkan dalam kuali bersama gula dan masak hingga gula larut. Masukkan bunga cengkih dan kulit kayu manis, kacau atas api perlahan hingga jem kering. Padamkan api dan masukkan mentega. Gaul rata dan sejukkan. Bolehlah digentel mengikut saiz acuan tat masing2..
  2. UNTUK DOH:- Satukan mentega, gula aising, esen vanilla, pewarna kuning dan kuning telur dalam mixing bowl, kalau hingga semua sebati. Masukkan tepung tadi dan gaul ramas sehingga adunan bertukar seakan2 serbuk roti. Masukkan air sedikit dahulu sambil mengadun hingga menjadi doh yang lembut. Tidak mengapa jika air tidak habis. Rehatkan doh dalam peti sejuk 30 minit.
  3. UNTUK TAT NENAS NYONYA:- Ambil segenggam doh dan canai setebal 1/2 cm, terap menggunakan acuan tat kegemaran masing, susuh atas dulang dan isikan dengan jem nenas yang telah digentel tadi. Buat hingga siap. Bakar dalam oven pada suhu 150C selama 12 - 15 minit. Sejukkan atas jaringan sebelum disimpan dalam bekas kedap udara...

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.