SANDWICH GORENG


Idea ni datang lepas mat buat sosej roll hari tu. Terfikir juga macam mana lah hasilnya nanti, tapi anak buah mat yang cuti puasa, semua kata sedap dan macam2 depa puji sebab nak lagi...ini bermakna hasilnya tidak lah mengecewakan....mari lah ramai2 kita cuba ok!!!

Bahan Utama:-
12 keping roti Gardenia (jenama lain pun ok)
1 camca besar tepung gandum*
2 1/2 camca besar air*(*satukan dan jadikan pes)
2 biji telur
1/2 camca teh serbuk lada hitam
Minyak untuk menggoreng

Bahan Inti:-
2 biji kentang, kupas dan potong dadu kecil2
1/2 batang lobak merah, kupas dan potong dadu kecil2
1/2 biji bawang besar, cincang halus
1 ulas bawang putih, cincang halus
1/4 camca teh serbuk lada hitam
2 camca besar mayonies
1 1/2 camca besar sos cili
1 tin tuna, toskan minyak/airnya

Cara membuatnya:-
  1. UNTUK INTI:- Rebus kentang dan lobak merah dengan 1/2 camca teh garam hingga empuk. Angkat dan toskan. Kemudian gaulkan dengan semua bahan lain untuk inti hingga rata dan mesra. Ketepikan.
  2. UNTUK SANDWICH:- Leperkan setiap keping roti dengan torak. Ambil sekeping roti, isi inti (kurang lebih 1 camca besar) dan sapu dengan pes tepung disekeliling bahagian tepi roti, lipat hingga menjadi 3 segi. Tekan2 tepinya untuk merapatkan roti tadi supaya inti tidak terkeluar. Boleh dipotong sedikit lebihan roti tadi dengan pisau atau alat pemotong agar2 yang berbentuk zig-zag. Buat hingga siap.
  3. Panaskan minyak dalam kuali (guna frying pan boleh goreng banyak sikit). Pecahkan telur dalam bekas, campur serbuk lada hitam dan kacau dengan wisk/garfu hingga rata. Celup sekeping sandwich tadi dan goreng hingga kuning keemasan. Angkat dan toskan atas paper towel. Buat hingga habis dan boleh dihidangkan.

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.