ROSE TART


"Rose Tart"...resipi unik dari MamaFami...mat dah lama perhatikan resipi ni, dari awal tahun dulu, angan2 nak buat tu dah lama, nampak macam senang je, tapi bila dah buat baru tau "kerumitannya"...kata mamafami sepatah .."So for those who have the patience and passion...go for it!!!......untuk teknik yang lebih lengkap, boleh rujuk disini...

Bahan-Bahannya:-
3/4 cawan gula aising
1/2 cawan margerine
1/2 cawan mentega (resipi asal semua guna margerine)
1 cawan tepung jagung (cornstarch)
1 kuning telur
1/2 camca teh esen vanilla (resipi asal tak bubuh)
Tepung gandum secukupnya (kurang lebih 1 3/4 cawan)
Jam strawberry atau raspberry secukupnya
Paper cup saiz kecil secukupnya

Cara membuatnya:-
  1. Pukul mentega, margerine dan gula aising hingga bersatu, masukkan kuning telur dan esen vanilla, pukul hingga berkrim. Masukkan tepung jagung dan gaul hingga sebati.
  2. Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit sehingga adunan menjadi doh yang lembut. Canai doh kurang lebih 1/2 cm tebal. Terap dengan acuan bulat berbiku.
  3. Sapu dengan sedikit jam strawberry/raspberry pada permukaan doh yang diterap tadi. Lipat dua setiap doh dan buat macam huruf "U", setiap doh tadi dan cantumkan, kemaskan dan alihkan ke paper cup. Buat hingga siap.
  4. Bakar dalam oven pada suhu 150C selama 10 - 15 minit. Sejukkan sebelum disimpan dalam bekas kedap udara. Menghasilkan kurang lebih 40 kuntum rose tart.

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.