PECAL



Pecal ni macam sedara mara rojak petis dan sepupu pada rojak2 di Malaysia, juga ipar-duai pada pasembo Penang dan rojak asma Johor...apa pun lah yang penting pecal nie lebih kepada orang2 Jawa (macam Mawi tuuuu....). Saja je nak menghabiskan sayur2 yang ada dalam peti sejuk dan kebetulan bonda mat dah siap2 goreng kacang tanah tadi, jadi pakcik pun buat jee lah asal boleh makan!!!!!

Bahan Kuah:-
2 cawan kacang tanah
1 camca besar asam jawa + 1/2 cawan air, ramas dan tapis jusnya
2 - 3 camca besar gula (atau lebih)
1 - 2 camca besar kicap cair
2 camca besar petis
2 camca besar cili kisar (atau boleh lebih)
1 inci ubi cekur*
4 ulas bawang merah*
2 ulas bawang putih*(*dikisar halus)

Bahan Pecal:-
Kangkung, dicelur
Kacang panjang, dipatah dan celur
Taugeh, dicelur
Pucuk ubi, dicelur
Timun, dipotong kecil
Sengkuang, dipotong kecil
Tauhu, goreng dan potong dadu

Cara membuatnya:-
  1. KUAH PECAL:- Kacang tanah digoreng tanpa minyak hingga perang, sejukkan, buang kulit dan tumbuk sederhana halus. Masukkan dalam satu bekas. Satukan kesemua bahan lain untuk kuah dan kacau hingga sebati. Rasa kuahnya jika kurang manis tambah gula dan jika kurang masin, tambah kicap cair. Ketepikan.
  2. PENYEDIAAN PECAL:- Dalam satu belas, ambil setiap jenis sayur dalam kuantiti yang diperlukan. Tuang kuah dan gaul hingga rata. Hidangkan sejurus digaul untuk mengelakkan pecal berair...selamat menjamu selera!!!!

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.