IMAM BALADI.

Hari ni, mat masak salah satu hidangan dari negara timur tengah...resipi asal, mat ambil dari Kak Lina @ Ho Ah Lin (celebrity chef)....rasa dia unik, gabungan antara paceri, acar dan kuah kacang.....Wa, manyak telima kasih sama Ho Ah Lin...lu masak manyakkk pandai...Caya lahhh!!!!

Bahan-Bahanny:-
420 g terung bulat (lebih kurang 2 biji saiz besar)
6 camca besar minyak zaitun (olive oil)
1 biji bawang besar, dihiris
3 ulas bawang putih, cincang halua
1 camca teh serbuk jintan putih
1/2 camca teh serbuk kulit kayu manis
1 camca besar serbuk red pepper (mat guna cili serbuk)
20 g hirisan parsley
16 g daun pudina (kurang lebih i genggam)
30 g walnut, kisar halus (mat kisar kasar jee)
200 ml jus epal tanpa gula (mat guna fresh apple juice)
1 camca teh gula perang

Cara membuatnya:-
  1. Kupas terung dan potong bulat setebal 2 cm, tabur dengan sedikit garam dan biarkan 20 minit (mat rendam dalam air garam). Panaskan minyak zaitun dalam kuali dan goreng terung hingga perang, angkat dan sejatkan minyak. Ketepikan.
  2. Keluarkan sebahagian minyak dari kuali, tumis bawang besar hingga kuning, masukkan bawang putih dan kacau. Bubuh serbuk jintan, kayu manis, serbuk red pepper, garam dan hirisan parsley dan pudina (tinggalkan sedikit untuk hiasan). Gaul rata.
  3. Lepas 2 minit, masukkan jus epal, serbuk walnut dan gula perang, kacau hingga semua mesra. Bila mendidih, boleh masukkan terung, gaul rata dan biar sekejap hingga terung lembut. Rasa dan jika ok, boleh diangkat ke dalam pinggan dan taburkan lebihan cincangan parsley dan daun pudina tadi.
  4. Sedap dimakan bersama roti atau nasi atau apa2 saja laaa...roti canai/prata pun ok!!!!

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.