IKAN MASAK CUKA RINGO

Dah lama mat nak cuba masakkan unik kak hani nie....puas dah tergolek sana, tergolek sini, akhirnya hari ni dalam sejarah...mat terus menyelongkar khazanah dalam peti sejuk dan cuba buat...rasa memang unik dan ikan tu lembut sampai ke tulang...cuma sini mat nak bagi tau, teknik memasak, kami gunakan periuk tekanan..jadi kalau masak dalam keadaan biasa, mungkin hasilnya lain..harap maklum semuaa.....

Bahan Utama:-
2 ekor ikan kembong (boleh guna ikan tamban sardine, guna 4 ekor)
1/2 camca teh lada sulah
1/2 camca teh garam

Bahan Sayur:-
1 biji tomato, didadu
1/2 biji bawang besar, dihiris
1/2 batang lobak merah, dipotong mancis
1/2 batang saleri, dipotong mancis
3 keping cendawan shitake kering, rendam dalam air panas hingga lembut, hiris nipis
1 ulas bawang putih, dihiris halus
1/2 cm halia, dihiris halus
1/2 camca teh herba thyme

Bahan Lain:-
2 camca besar cuka epal (cider vinegar)
2 camca besar minyak zaitun
4 - 5 helai daun selasih/basil

Cara membuatnya:-
  1. Dalam periuk tekanan, susuh semua bahan sayur, letak ikan atas sayur2 tadi dan tabur dengan lada sulah dan garam. Curah cuka epal tadi (mat tambah 2-3 camca besar air lagi), kemudian tutup periuk tekanan dan masak atas api. Bila wap keluar, kecilkan api dan biar masak perlahan umtuk jangka masak 15 minit. Tutup api dan biar hingga wap reda dan tekanan dalam periuk longgar.
  2. Keluarkan ikan. Panaskan balik kuahnya, tambah minyak zaitun dan daun selasih. Rasa garam dan lada sulah, jika kurang boleh tambah. Masak hingga kuah pekat dan boleh curah atas ikan sebelum dihidang. Yum..yumm..
  3. PERINGATAN:- Teknik memasak menggunakan periuk tekanan bergantung jenis periuk masing2, baca panduan sebelum memasak...harap maklum!!!

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.