BAKE PASTA

Puas juga berfikir, apa nak bagi kat budak2 biar mereka suka makan....jadi mat buat jelah apa yang patut..janji mereka suka, mak budak tu suka dan juga bapak budak tu pun suka...hahahaha...

Bahan Utama:-
1 1/2 cawan pasta (tak kisah guna apa bentuk sekali pun)
1 biji kentang
2 biji tomato

Bahan Lapis:-
8 kuntum cendawan shitake segar, dihiris halus
1 cawan susu segar
2 batang sosej ayam berlada hitam, dipotong bulat
1 biji bawang besar, dadu halus
2 biji bawang putih, cincang halus
2 helai bay leaf
1 batang saleri, hiris halus
1/2 camca teh serbuk lada hitam
Sedikit garam

Bahan Lain:-
3 biji telur
1/2 cawan susu segar
1/2 camca teh serbuk lada hitam
Keju mozarella secukupnya

Cara membuatnya:-
  1. Rebus pasta hingga lembut. Angkat, toskan dan gaul dengan sedikit mentega. Kentang dikupas dan hiris nipis, celur hingga lembut dan toskan. Tomato dihiris bulat. Ketepikan.
  2. UNTUK LAPISAN:- Dalam kuali, panaskan 2 camca besar mentega hingga cair. Tumis bawang putih dan bawang besar hingga wangi. Masukkan bay leaf, sosej dan cendawan, goreng hingga wangi. Tuang susu dan masukkan sebuk lada hitam dan garam. Masak hingga pekat. Angkat dan sejukkan.
  3. PENYEDIAN BAKE PASTA:- Lenser acuan dengan mentega. Masukkan separuh pasta tadi dan lapis dengan separuh bahan2 lapis. Susun kentang dan tomato, tabur sedikit keju kemudian tuang baki pasta diikuti baki bahan lapisan. Kemudian, bancuh 3 biji telur, susu segar dan serbuk lada hitam hingga rata menggunakan garfu, lepas tu tuang dalam acuan berisi pasta tadi. Susun baki kentang, tomato dan tabur baki keju. Bakar 30 minit dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C.
  4. Biar sejuk sedikit, keluarkan dari acuan dan boleh dihidangkan bersama cili sos atau mayonies..

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.